Lidl-tilin käyttöehdot

Tammikuu 2022

1    Soveltamisala ja suhde muihin sääntöihin

Näitä käyttöehtoja sovelletaan Lidl-tilin käyttöä. Lidl-tilin tarjoaa Lidl Stiftung & Co. KG, Stiftsbergstraße 1, D-74167 Neckarsulm, Saksa (jäljempänä ”Lidl Stiftung” , ”me” tai ”meitä”), muut Lidl-yritysryhmään kuuluvat yritykset (jäljempänä yhdessä ”Lidl-yritykset”) osallistuvat palvelun tuottamiseen. 

Salasanasuojattu Lidl-tili tarjoaa sinulle niin kutsutun kertakirjautumispalvelun (”Single Sign-On”, ”SSO” tai ”kertakirjautuminen”) ja mahdollistaa Lidl-tilin -portaalin käytön (yhdessä ”Lidl-tili” tai ”Lidl-tili -palvelu”). Rekisteröitymisen jälkeen kertakirjautuminen mahdollistaa Lidl-yritysten (esim. verkkokaupat, klikkaa ja nouda -palvelu, sovellukset jne., jäljempänä ”kohdepalvelu”) muiden kohdepalveluiden käyttämisen samalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla sillä edellytyksellä, että kyseisessä kohdepalvelussa on otettu käyttöön kertakirjautuminen.  

Lidl-tili -portaali, johon pääsee kohdepalveluiden kautta, mahdollistaa tietojesi tarkastelemisen, käytön, hallinnan ja korjaamisen keskitetysti. 

Lidl-tili -palvelu tarjotaan seuraavien Lidl-tilin -käyttöehtojen (”käyttöehdot”) mukaisesti.

Näitä käyttöehtoja ei sovelleta osana kohdepalveluita kolmansien osapuolten kanssa tehtyihin erillisiin sopimuksiin, esimerkiksi ostoksia tai palveluita hankkiessa. Näihin pätevät kunkin kohdepalvelun erityiset ehdot.

2    Rekisteröityminen ja tili

Lidl-tilin käyttö edellyttää kertakirjautumiseen yhdistettyyn kohdepalveluun rekisteröitymistä, jonka yhteydessä käyttäjän on luotava Lidl-tilille salasana. Salasanaa käytetään yhdessä sähköpostiosoitteen tai matkapuhelinnumeron kanssa Lidl-tilille kirjautumiseen. 

Käyttäjän rekisteröitymisen yhteydessä antamien tietojen tulee olla oikein. Kolmansien osapuolten tietojen antaminen on kiellettyä. Jos tiedot myöhemmin muuttuvat, on asiakkaan muutettava Lidl-tilin tiedot oikeiksi ilman aiheetonta viivytystä.

Kohdepalvelusta riippuen joko sähköpostiosoite tai matkapuhelinnumero on vahvistettava rekisteröitymisprosessin yhteydessä. Lähetämme tätä varten käyttäjälle sähköpostin tai tekstiviestin, jossa on vahvistuskoodi. Jos sähköpostiosoitetta tai matkapuhelinnumeroa ei vahvisteta, rekisteröitymisprosessia ei voi jatkaa. 

Rekisteröitymisprosessin suorittamisen jälkeen rekisteröidyt Lidl-tilin käyttäjäksi napsauttamalla ”Rekisteröidy” -painiketta. Ennen tämän painikkeen painamista voit perua rekisteröitymisen milloin vain tai muuttaa annettuja tietoja poistamalla eri kenttiin syötetyt tiedot tai lisäämällä tai korjaamalla niitä tai sulkemalla kohdepalvelun. Kun olet suorittanut rekisteröitymisprosessin, voit muuttaa käyttäjätilisi tietoja milloin vain. 

Kun vastaanotamme rekisteröitymisesi, lähetämme vastaanottovahvistuksen (”vahvistusviesti”) rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Tämä vahvistusviesti tarkoittaa, että rekisteröityminen on hyväksytty. Voit käyttää Lidl-tili -palvelua heti, kun olet saanut vahvistusviestin.

Rekisteröitymisen suorittamisen jälkeen sinulle annetaan automaattisesti asiakasnumero.

Käyttäjätiedot ovat kunkin asiakkaan henkilökohtaisia ja niitä on pidettävä kolmansien osapuolten ulottumattomissa. Jos asiakkaalla on epäilys Lidl-tili -palvelun luvattomasta käytöstä, hänen tulee ilmoittaa asiasta välittömästi Lidl Stiftungille. Käyttäjä vastaa luvattomasta kolmannen osapuolen käytöstä, jos käyttäjä on vastuussa tästä tai ei ole estänyt tätä.

Lidl-tilin käyttö laitteella, jonka käyttöjärjestelmänä on Android, on mahdollista vain Google Chrome -selaimella. 

3    Lidl-tili -palvelun kohde

Lidl-tilin tarkoituksena on yhtenäisen salasanasuojatun Single Sign On -palvelun tarjoaminen eri Lidl-yritysten kohdepalveluiden käyttöön. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että luotua Lidl-tiliä voi käyttää rekisteröitymiseen/kirjautumiseen kaikkiin Lidl-tiliä hyödyntäviin kohdepalveluihin ilman, että niihin täytyy rekisteröityä erikseen tai syöttää uudestaan yksityiskohtaisia käyttäjätietoja.

Sujuvan sisäänkirjautumisen mahdollistamiseksi voit myös aktivoida ”Pysy kirjautuneena” -toiminnon. Kun toiminto on aktivoitu, laitteesi selaimeen asetetaan pysyvä eväste (voimassa kuusi kuukautta), joka takaa, että Lidl-tili tunnistaa sinut seuraavan vierailusi yhteydessä. Tämä eväste voidaan myös poistaa milloin tahansa selaimen asetusten kautta.

Mikäli rekisteröidyt Lidl-tiliin yhdistettyyn kohdepalveluun ilman, että olet aiemmin rekisteröitynyt muuhun kohdepalveluun, luot automaattisesti itsellesi Lidl-tilin. Jos olet aiemmin rekisteröitynyt toiseen kohdepalveluun, joka on integroitu Lidl-tiliin, voit kirjautua sisään kohdepalveluun jo olemassa olevilla tunnuksillasi. Mikäli Lidl tarjoaa tulevaisuudessa uusia kohdepalveluita, voit kirjautua myös näihin Lidl-tililläsi. Näitä kohdepalveluita voi koskea myös näistä käyttöehdoista erilliset ehdot.

SSO antaa sinulle portaalien välisen identiteetin, jonka siihen yhdistetyt kohdepalvelut tunnistavat ja vahvistavat ja jota voit hallita Lidl-tili -portaalin kautta. Lidl-tili  -portaali mahdollistaa keskitetysti eri kohdepalveluista kerättyjen tietojesi tarkastelemisen, käytön, hallinnan ja korjaamisen. Asiakkaan perustiedot ja muut tiedot sekä muiden kohdepalveluiden käytön yhteydessä antamasi perusasiakastiedot ja muut tiedot tallennetaan Lidl-tili  -portaaliin. Näin voit tarkastella keskitetysti Lidl-tili -portaalissa kaikkia perusasiakastietojasi, kirjautumistietojasi ja ”Omat tiedot” -kohdan tietoja olosuhteistasi ja mielenkiinnonkohteistasi sekä tietoja ”Family Club” -ohjelman osana annetuista eduista, jos ne on annettu vapaaehtoisesti, ja tietoja tallennetuista maksutavoista sekä osto- ja tilaushistoriaa. Tiettyjä etuja käytettäessä tietosi välitetään tarvittaessa kyseiseen kohdepalveluun tapahtuman suorittamisen mahdollistamiseksi (katso kohta 7 alla). 

Lidl-tilin käyttö on maksutonta. Varsinaisten kohdepalveluiden käytöstä voi kuitenkin aiheutua kustannuksia, jotka esitetään palvelun yhteydessä läpinäkyvästi lain edellyttämällä tavalla. Sama koskee myös mahdollisesti palvelun käyttämiseksi edellytettyjä kolmannen osapuolen tarjoamia palveluja, kuten Internet-yhteyttä.

Käyttäessään Lidl Pay -toimintoa Lidl Plus -sovelluksessa käyttäjä voi aktivoida niin kutsutun ”kaksivaiheisen tunnistautumisen” kaikille kohdepalveluilleen. Kun kaksivaiheinen tunnistautuminen on aktivoitu, käyttäjää pyydetään antamaan myös vahvistuskoodi, joka lähetetään hänen meille rekisteröimään matkapuhelinnumeroonsa tai sähköpostiosoitteeseensa, aina kun hän kirjautuu sisään Lidl-tililleen.

Jos käyttäjä ei halua enää käyttää kaksivaiheista tunnistautumista, hän voi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme milloin tahansa. Tässä tapauksessa käyttäjä ei kuitenkaan voi enää käyttää Lidl Pay -mobiilimaksupalvelua.


4    Takuu, vastuu

Lidl Stiftung pyrkii siihen, että Lidl-tili on jatkuvasti käytettävissä ja toimisi mahdollisimman virheettömästi ja häiriöttömästi. Teknisistä syistä, kuten konfiguraation muutoksista, huollosta, laitteiden rikkoutumisesta yms. johtuen tätä ei voida aukottomasti taata. Jos Lidl-tili -palvelu kaatuu, Lidl Stiftung pyrkii palauttamaan Lidl-tili -palvelun käyttöön mahdollisimman pian. Lidl Stiftung ei vastaa mistään Lidl-tili -palvelun puutteellisesta käytettävyydestä aiheutuvista seuraamuksista.

Lidl Stiftung pidättää oikeuden tarjota Lidl-tiliä jatkossa vain rajoitetusti ja/tai erilaisella toimintalaajuudella tai poistaa Lidl-tili -palvelu käytöstä kokonaan. Asiakkaalla ei ole oikeutta vaatia tämän (maksuttoman) palvelun (jatkuvaa) käyttöä.

Yksittäisten kohdepalveluiden suorittamisesta on vastuussa ainoastaan kyseisen kohdepalvelun palveluntarjoaja. Lidl Stiftung ei vastaa näistä mahdollisesti aiheutuvista vaateista. Sama koskee myös muita itsenäisiä kolmansia osapuolia, kuten Internet-palveluntarjoajaa.

Lidl Stiftung ei vastaa järjestelmähäiriöistä tai Lidl-tilin toimintahäiriöistä, häiriöistä kohdepalveluiden saatavuudessa, eikä näiden mahdollisista seurauksista. Lidl Stiftung ei myöskään vastaa tappioista tai vahingoista, jotka aiheutuvat Lidl-tilin keskeytyksestä, muutoksista, lakkautuksesta tai muista vastaavista tapahtumista. Lidl Stiftung ei missään olosuhteissa vastaa välillisistä vahingoista.

5    Päättäminen, poistaminen, muutokset

Sekä Lidl Stiftung että käyttäjä voivat päättää asiakassuhteen Lidl tili -palveluun ilman irtisanomisaikaa. Osana Lidl-tilin hallinnointia, käyttäjä voi milloin tahansa poistaa tilinsä.

Lidl Stiftungin suorittama asiakassuhteen päättäminen tulee kyseeseen erityisesti silloin, jos käyttäjä rikkoo näitä käyttöehtoja. Tähän liittyvien seikkojen selvittämiseen saakka käyttäjätiedot voidaan lukita.

Pidätämme erityisesti oikeuden korjata tai poistaa Lidl-tilisi tai sen sisältämät yksittäiset tiedot väärien tietojen tapauksessa.

6    Tietosuoja

Henkilötietojasi käsitellään voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Lidl-tili -palvelun toteuttamiseksi on välttämätöntä luovuttaa antamiasi tietoja kunkin kohdepalvelun palveluntarjoajalle, jotta nämä voivat tunnistaa käyttäjän ja suorittaa online-verkkopalvelussa pyydettyjä palveluita (esim. lähettää ja laskuttaa tilattuja tuotteita).

Tähän liittyvät yksityiskohdat ovat luettavissa tietosuojaselosteestamme.

7    Loppumääräykset

Käyttöehtojen kieli on suomi.

Jos näitä osallistumisehtoja koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, käyttäjä voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Käyttäjä voi aina myös nostaa kanteen ja olla vastaajana oman asuinpaikkansa käräjäoikeudessa.

Euroopan komissio tarjoaa verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin osoitteessa http://ec.europa.eu/consumers/odr/, jossa voit halutessasi myös käynnistää riita-asian käsittelyn.