LATAUSPISTEIDEN KÄYTÖN YLEISET SOPIMUSEHDOT

Latauspisteiden käytön yleiset sopimusehdot

Näitä Lidl Suomi Kommandiittiyhtiön (”me”) yleisiä sopimusehtoja sovelletaan sähkökäyttöisten ajoneuvojen lataukseen sekä saatavilla pitämiemme latausasemien (”latauspiste”) ja niihin liittyvien, Suomessa sijaitsevien pysäköintialueiden käyttöön Lidl Plus -sovelluksessa olevan ”Sähköauton lataus” -toiminnon avulla (”lataustoiminto”). Latausta ja käyttöä koskevaa sopimusta (sisältäen nämä yleiset sopimusehdot) kutsumme jäljempänä nimityksellä ”lataus- ja käyttösopimus”. Viittaamme näissä yleisissä sopimusehdoissa lataustoiminnon ja latauspisteen käyttäjään nimityksellä ”sinä”.


Lidl Plus -sovelluksen ja lataustoiminnon tarjoaa Lidl Stiftung & Co. KG erillisten sopimusehtojen mukaisesti. Sen sijaan lataus- ja käyttösopimus tehdään ja on voimassa yksinomaan sinun ja Lidl Suomi Kommandiittiyhtiön välillä.


HUOM! Mikäli lataat sähkökäyttöisen ajoneuvosi ”Lataa ilman sovellusta” -toiminnolla verkkosivujemme kautta tai lataat käyttäen roaming-toimintoa, sovelletaan tämän lataus- ja käyttösopimuksen kohtaa 2. Me emme ole siinä tapauksessa sopimuskumppanisi lataustapahtuman osalta.

1. Milloin Lidl Plus -sovelluksen kautta tekemäsi lataus- ja käyttösopimus tulee voimaan?

(1) Lataustoiminnon käyttämisen edellytyksenä on, että olet rekisteröitynyt Lidl-tililläsi Lidl Plus -sovellukseen ja lisäksi rekisteröitynyt Lidl Pay -maksutoiminnon käyttäjäksi Lidl Plus -sovelluksessa. Jos et ole vielä luonut Lidl-tiliä, voit tehdä tarvittavan rekisteröitymisen ladattuasi ensin Lidl Plus -sovelluksen. Lidl-tilin käyttöön ja rekisteröitymiseen sovelletaan ”Lidl-tilin käyttöehtoja”, jotka ovat saatavilla täällä.


(2) Välisemme lataus- ja käyttösopimus tulee voimaan, kun painat lataustoiminnossa olevaa ”Aloita lataus” -painiketta ja aktivoimme latauspisteen, jolloin sähkökäyttöisen ajoneuvosi lataus alkaa samanaikaisesti (”lataustapahtuma”). Sinulla on oikeus käyttää latauspisteitä ja niille osoitettuja pysäköintialueita lataustapahtuman ajan näiden yleisten sopimusehtojen mukaisesti.


(3) Lataaminen latauspisteillämme on mahdollista käyttämällä Lidl Plus -sovelluksesta löytyvää lataustoimintoa.


(4) Ennen lataustapahtuman aloittamista sinun tulee varmistaa, ettei käyttämässäsi latauspistokkeessa ole näkyviä vikoja. Voit aloittaa lataustapahtuman valitsemalla ensin latauspisteen Lidl Plus -sovelluksessa, joko suoraan sovelluksessa olevasta kartasta tai skannaamalla lataustolpasta löytyvän QR-koodin, liittämällä sen jälkeen sähkökäyttöisen ajoneuvosi latauspisteeseen ja vahvistamalla lopuksi lataustapahtuman aloituksen painamalla ”Aloita lataus” -painiketta. Tämä aktivoi latauspisteen ja aloittaa lataustapahtuman. Lataustapahtuma alkaa välittömästi, kun Lidl Pay -varmennusprosessi on suoritettu. Kun lataustapahtuma on valmis, tekemämme katevaraus perutaan ja veloitamme sinulta latauksesta toteutuneen latausmäärän mukaan.


(5) Lataustapahtuma päättyy, kun lopetat lataustapahtuman ja sähkönsiirto latauspisteestä lakkaa (esimerkiksi painamalla ”Lopeta lataus” -painiketta Lidl Plus -sovelluksessa), ja irrotat sähkökäyttöisen ajoneuvosi latauspisteestä.


(6) Lataustoiminnon käyttämiseksi sinulla tulee olla käytössäsi internet-yhteys ja muut lataustoiminnon käyttämiseksi tarvittavat tekniset laitteet. Sinun on huolehdittava omalla vastuullasi ja kustannuksellasi näiden yhteyksien ja laitteiden hankinnasta, toiminnasta ja käytöstä.


(7) Emme tallenna tätä sopimustekstiä sopimuksen solmimisen jälkeen. Voit missä tahansa vaiheessa tutustua näihin ehtoihin ja tallentaa ne Lidl Plus -sovelluksen päävalikon kautta.

2. Mitä ehtoja sovelletaan sähkökäyttöisen ajoneuvosi lataamiseen ”Lataa ilman sovellusta” tai roaming-toiminnoilla?

(1) Tässä kohdassa 2 kuvataan ne erityisehdot, joita sovelletaan ladatessasi sähkökäyttöisen ajoneuvosi latauspisteellämme ”Lataa ilman sovellusta” -toiminnolla verkkosivujemme kautta tai lataat käyttäen roaming-toimintoa. HUOM! Me emme tällöin ole sopimuskumppanisi yksittäisen lataustapahtuman osalta.


2.1 Kenen kanssa teet sopimuksen latauspisteen käytöstä ja mitkä ehdot soveltuvat?


(1) Huolimatta siitä, että emme ole sopimuskumppanisi lataustapahtuman osalta, latauspisteen ja siihen liittyvän pysäköintialueen / -ruudun käyttöä koskeva sopimus tehdään sinun ja Lidl Suomi Kommandiittiyhtiön välillä, ja niiden käyttöön sovelletaan soveltuvin osin näitä yleisiä ehtoja (erityisesti kohtia 3-12).


2.2 Kenen kanssa teet lataussopimuksen käyttäessäsi ”Lataa ilman sovellusta” -toimintoa ja mitkä ehdot soveltuvat?


(1) Ennen kuin aloitat lataustapahtuman ”Lataa ilman sovellusta” -toiminnolla, sinun tulee skannata valitsemastasi latauspisteestä löytyvä QR-koodi.


(2) QR-koodin skannattuasi siirryt verkkopalveluumme, josta sinut ohjataan edelleen ChargePoint Austria GmbH:n (kotipaikka: Salzburger Straβe 26, 5550 Radstadt, Itävalta) (”ChargePoint Austria GmbH”) verkkopalveluun. ChargePoint Austria GmbH:n verkkopalvelussa voit aloittaa ja saattaa loppuun lataustapahtuman. Lataustapahtumaan sovelletaan ChargePoint Austria GmbH:n sopimusehtoja.


HUOM! Käyttämällä ”Lataa ilman sovellusta” -toimintoa teet lataussopimuksen yksinomaan ChargePoint Austria GmbH:n kanssa. Me emme ole tällöin sopimuskumppanisi lataustapahtuman osalta, emmekä vastaa vahingoista tai vaatimuksista, jotka johtuvat tai liittyvät ”Lataa ilman sovellusta” -toiminnon kautta tehtyyn lataussopimukseen.


2.3 Kenen kanssa teet lataussopimuksen käyttäessäsi ”roaming” -toimintoa ja mitkä ehdot soveltuvat?


(1) Vaihtoehtoisesti voit aloittaa lataustapahtuman roaming-toiminnon kautta. Tätä varten sinun tulee valita soveltuva latauspiste oman e-Mobility-palveluntarjoajasi (”EMP”) sovelluksesta tai käyttää latauspisteemme ominaisuuksien niin salliessa tämän EMP:n sinulle myöntämää ns. RFID-lataustunnistetägiä (”RFID-tunniste”), jonka jälkeen voit aloittaa lataustapahtuman latauspisteellämme sinun ja EMP:n välisten sopimusehtojen mukaisesti, EMP:si ollessa tällöin sopimuskumppanisi lataustapahtuman osalta.


(2) Emme voi taata, että roaming-toiminto on mahdollinen jokaisen kolmantena osapuolena olevan EMP:n osalta. Emme tästä syystä anna erityisiä sitoumuksia oikeuteen hyödyntää roaming-toimintoa jokaisen EMP:n osalta.


HUOM! Käyttämällä ”roaming”-toimintoa teet lataussopimuksen yksinomaan valitsemasi/käyttämäsi EMP:n kanssa. Me emme ole tällöin sopimuskumppanisi lataustapahtuman osalta, emmekä vastaa vahingoista tai vaatimuksista, jotka johtuvat tai liittyvät ”roaming”-toiminnon kautta tehtyyn lataussopimukseen.

3. Minkälaisia sähkökäyttöisiä ajoneuvoja voit ladata latauspisteillämme ja mitä sinun tulee ottaa huomioon?

(1) Latauspisteillämme voi ladata ainoastaan EU:n jakeluinfradirektiivissä (2014/94/EU) ja liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta annetussa laissa (478/2017) tarkoitettuja sähkökäyttöisiä ajoneuvoja.


(2) Sähkökäyttöisen ajoneuvon ja lataustapahtumaa varten tarvittavien välineiden, kuten latauskaapeleiden, on täytettävä kulloinkin soveltuvat lakisääteiset vaatimukset.

4. Mitä teknisiä latausvaihtoehtoja tarjoamme ja mitkä latauspisteiden liitännät ovat saatavilla?

(1) Käytössämme on latauspisteitä, jotka mahdollistavat sähkön siirron sähkökäyttöiseen ajoneuvoosi joko peruslataustavalla AC- eli vaihtovirralla tai teholataustavalla DC- eli tasavirralla. Teho on enintään 22 kW (lataustapa 3) tai yli 22 kW (lataustapa 4). Käytettävä sähkövirtatyyppi lataustapahtuman aikana riippuu käytettävästä ajoneuvosta ja liittimestä sekä latauspisteen ominaisuuksista, jotka voivat vaihdella latauspisteestä ja/tai lataustapahtumasta riippuen. Lisätietoja sähkökäyttöisen ajoneuvosi lataamiseen saatavilla olevista lataustehoista sekä käytettävästä sähkövirran ja lataustavan tyypistä yksittäisellä latauspisteellä tai yksittäistä lataustapahtumaa varten löydät kunkin latauspisteen yhteydestä sekä ajoneuvosi käyttöoppaasta.


(2) Sähkökäyttöisen ajoneuvosi liittämiseksi latauspisteeseen olemme varustaneet AC-virralliset peruslatauspisteemme vähintään pistokkeilla ja/tai vastakkeilla ja DIN EN 62196-2 standardin (painos joulukuu 2014) mukaisilla Type 2 -pistokkeilla. DC-latauspisteemme on varustettu vähintään standardin DIN EN 62196-3 (painos heinäkuu 2012) mukaisilla tyypin CCS Combo 2 -pistokkeilla ja/tai tyypin CHAdeMO pistokkeilla.


(3) Huomaathan, että kohdassa 4 (1) mainitut yleensä saatavilla olevat lataustehot voivat vaihdella riippuen verkon kuormituksesta, pistokkeiden/vastakkeiden käyttötilanteesta ja latauspisteiden asettelusta kytkentäjärjestelmässä. Emme tästä syystä voi antaa mitään vakuutuksia tai takuita lataustehosta tai -suorituksesta, saatavilla tai käytettävissä olevista latauspistokkeista / -vastakkeista latauspisteellä tai itse lataustapahtuman onnistumisesta ylipäänsä.


(4) Huomaathan erityisesti, että kohdassa 4 (2) mainittujen latauspisteidemme pistokkeiden ja/tai vastakkeiden käyttö kaikissa tai mahdollisissa samanaikaisissa lataustapahtumissa voi olla estetty latauspisteen teknisten ominaisuuksien, käyttämäsi ajoneuvon tai latauspisteen toisen käyttäjän aiemmin aloittaman lataustapahtuman takia. Tästä syystä emme voi antaa mitään vakuutuksia tai takuita lataustapahtumien onnistumisesta latauspisteellämme.

5. Milloin voimme keskeyttää lataustapahtuman tai rajoittaa sitä?

Voimme keskeyttää lataustapahtuman tai rajoittaa lataustehoa, jos:


  1. sähkönjakelu jakelusta vastaavan sähköverkkoyhtiön välityksellä häiriintyy tai keskeytetään sähköverkossa tai latauspistettä palvelevan kiinteistön sähköliittymän kautta;
  2. keskeytys tai lataustehon rajoittaminen lataushetkellä on välttämätöntä muista pakottavista teknisistä syistä, jotka estävät häiriöttömän tai keskeytyksettömän lataustapahtuman;
  3. kohdassa 6 (1) kuvattu sallittu latausaika on ylittynyt; tai
  4. asiakkaan luotto- tai pankkikortilta tehdyn katevarauksen summa on saavutettu.

6. Milloin ja miten kauan voit ladata sähkökäyttöistä ajoneuvoasi?

(1) Sähkökäyttöisen ajoneuvosi lataaminen on sallittua koko lataustapahtuman ajan, kun lataat sähkökäyttöistä ajoneuvoasi myymälämme yhteyteen sijoitetulla latauspisteellä (”sallittu latausaika”). Sallittu latausaika voi vaihdella käytettävän latauspisteen ja/tai lataustavan mukaisesti, minkä lisäksi sinun on lataustapahtuman ja sille valitsemasi lataustavan yhteydessä huomioitava kohdassa 9 mainitut hinnanmuodostumisperusteet.


(2) Jos pysäköintialueella on voimassa ulkopuolisen pysäköintialueen haltijan tai valvojan asettama enimmäispysäköintiaika, tai pysäköinti on maksullinen, koskevat tällaiset vaatimukset myös sähkökäyttöisen ajoneuvosi lataustapahtumaa ja sallittua latausaikaa, ellei erikseen ole toisin ilmoitettu.

7. Mitä tarkoitusta varten ja kuinka kauan voit käyttää suoraan latauspisteen edessä olevaa pysäköintiruutua? Mitkä ovat rikkomuksesta aiheutuvat seuraamukset?

(1) Latauspisteelle osoitetut pysäköintiruudut on tarkoitettu käytettäväksi yksinomaan lataustapahtumaa varten (ks. kohta 1) ja vain sallitun latausajan (ks. kohta 6) rajoissa. Jotta myös muilla asiakkailla on mahdollisuus ladata sähkökäyttöisiä ajoneuvojaan, latauspisteelle osoitetuista pysäköintiruuduista on poistuttava viipymättä (eli ilman aiheetonta viivästystä) sallitun latausajan päätyttyä. Latauspisteelle osoitettujen pysäköintiruutujen käyttö muuhun tarkoitukseen ja/tai sallitun latausajan ulkopuolella on kiellettyä.


(2) Jos käytät latauspisteelle osoitettua pysäköintiruutua tai -aluetta kohdan 6 (1) tai 7 (1) vastaisesti, meillä on oikeus siirtää tai siirrättää sähkökäyttöinen ajoneuvosi pois sanotulta paikalta kustannuksellasi. Vastuusi siirron kustannuksista on rajoitettu hinauspalveluntarjoajan siirrosta perimään kokonaishintaan. Varaamme oikeuden esittää myös muita vaatimuksia rikkomuksesta aiheutuneen vahingon perusteella.


(3) Kohdan 6 (2) vastaisen menettelyn osalta soveltuvat myös ulkopuolisen pysäköintialueen haltijan tai valvojan määrittelemät pysäköintiehdot, valvontamaksun maksuvelvollisuutta ja korvausvastuuta koskevat ehdot mukaan lukien.

8. Mitkä säädökset soveltuvat pysäköintialueelle / pysäköintiruutuun saapumiseen ja pysäköintiin?

Koko pysäköintialueella (ml. pysäköintiruudut) sinun on huomioitava ja noudatettava tieliikennelainsäädännön vaatimuksia.

9. Mitkä ovat latauksen hinnat ja maksuvaihtoehdot?

(1) Tähän lataus- ja käyttösopimukseen liittyvät hinnat perustuvat yhteen tai useampaan veloitusperusteeseen, jotka on selkeästi esitetty Lidl Plus -sovelluksessa tai muussa käyttämässäsi maksutoiminnossa (”Lataa ilman sovellusta” tai roaming) ja joista sinun tulee valita lataustapahtumaasi soveltuva veloitusperuste ennen lataustapahtuman aloittamista. Veloitamme lataustapahtuman ensisijaisesti kilowattituntiperusteisesti (€/kWh) kulloinkin ilmoittamamme yksikköhinnan mukaisesti. Voimme kuitenkin veloittaa myös muita lataustapahtumaan liittyviä maksuja, kuten aikaperusteiset maksut, siltä osin kuin olemme ilmoittaneet niistä Lidl Plus -sovelluksessa, latauspisteen yhteydessä tai muussa käyttämässäsi maksutoiminnossa ilmoitetun lataushinnaston yhteydessä. Hinnat sisältävät arvonlisäveron sekä muut lakisääteiset verot ja maksut.


(2) Ilmoittamamme hinnat eivät ole kiinteitä ja voivat vaihdella lataustapahtumien välillä ja/tai käytettävistä maksutoiminnoista riippuen. Et voi vedota muihin hintoihin kuin niihin, jotka olemme esittäneet lataus- ja käyttösopimuksen voimaatulohetkellä lataustoiminnon yhteydessä.


(3) Maksu toteutetaan ilman käteisrahaa Lidl Payn kautta tai muun käyttämäsi maksutoiminnon hyväksymien maksutapojen avulla. Lisätietoja maksamisesta saat Lidl Plus -sovelluksesta tai ottamalla yhteyttä meihin (ks. kohta 11). Muun käyttämäsi maksutoiminnon (”Lataa ilman sovellusta” tai roaming) osalta saat lisätietoja kyseisen maksutoiminnon palveluntarjoajalta.

10. Minkälaisista vahingoista olemme vastuussa?

(1) Emme ole vastuussa vahingoista, joita sinulle voi aiheutua mahdollisesta jännitevaihtelusta, jännitehäiriöistä, jännitteen menettämisestä tai sähköverkkoyhtiön sähköverkon pullonkauloista ja muista sähköverkkoyhtiön vastuulle kuuluvista tapahtumista, joihin emme voi vaikuttaa. Emme lisäksi ole vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat tai johtuvat latauspisteen virheellisestä tai epäasianmukaisesta käytöstä, tai sähkökäyttöiseen ajoneuvoon (ml. siihen liittyvät latausvälineet, kuten asiakkaan latauskaapeli) liittyvästä viasta tai toimintahäiriöstä. Vastuumme edellä mainittujen vahinkojen osalta on nimenomaisesti poissuljettu.


(2) Muissa kuin edellä mainituissa tapauksissa vastuutamme ei ole kuitenkaan rajoitettu, mikäli vahinko on aiheutunut tahallisesta tai törkeän huolimattomasta menettelystämme, korvausvelvollisuuden oikeusperusteesta riippumatta.


(3) Siltä osin kuin vahinko on seurausta vastuullemme kuuluvasta tavanomaisesta huolimattomuudesta, olemme vastuussa vain:


vahinkotapahtumaan yhteydessä olevasta henkilövahingosta; ja

vahingoista, jotka ovat seurausta olennaisen sopimusvelvoitteen rikkomisesta (ts. sellaisen velvoitteen, jonka täyttäminen on välttämätöntä sopimuksen asianmukaiseksi toteuttamiseksi ja jonka täyttämiseen voit säännönmukaisesti luottaa); näissä tapauksissa olemme kuitenkin vastuussa vain ennakoitavista ja tyypillisistä vahingoista.

(4) Edellä kohdassa 10 (3) kuvatut vastuunrajoitukset soveltuvat myös sellaisten tahojen rikkomuksellaan aiheuttamaan vahinkoon, joiden menettelystä olemme vastuussa pakottavan lainsäädännön perusteella.


(5) Kohdan 10 (3) mukaiset vastuunrajoitukset eivät kuitenkaan sovellu, jos me tai tahot, joiden menettelystä olemme vastuussa pakottavan lainsäädännön perusteella, olemme vilpillisesti salanneet virheen tai antaneet nimenomaisen takuun.


(6) Kohtien 10 (3) ja (4) mukaiset vastuunrajoitukset eivät sovellu tuotevastuulain perusteella korvattavaan vahinkoon.


(7) Vastuumme tähän lataus- ja käyttösopimukseen perustuvista vahingoista on kuvattu tyhjentävästi edellä, emmekä vastaa muista vahingoista, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu. Tämä kohta ei kuitenkaan rajoita pakottavan kuluttajansuojalainsäädännön perusteella kuluttajalle kuuluvia korvaus- ja muita oikeuksia.

11. Miten voit olla yhteydessä meihin?

Kaikissa latauspisteisiimme ja lataustapahtumiin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jonka yhteystiedot löydät osoitteesta asiakaspalvelu.lidl.fi.


Teknisissä ja/tai kiireellisissä vikatilanteissa voit olla yhteydessä tekniseen tukeemme, jonka yhteystiedot löydät lataustapahtuman yhteydessä Lidl Plus -sovelluksesta ja/tai latauspisteeltä.


Jos lataat sähkökäyttöisen ajoneuvosi latauspisteellämme käyttäen ”Lataa ilman sovellusta” -toimintoa tai roaming-toimintoa, lataustapahtumaan liittyvissä kysymyksissä sinun tulee olla yhteydessä omaan sopimuskumppaniisi / palveluntarjoajaan (ks. kohta 2).

12. Mitä muita ehtoja sovelletaan ja miten menetellään erimielisyystilanteessa?

(1) Sopimuskieli on Suomi.


(2) Väliseemme lataus- ja käyttösopimusta koskevaan sopimussuhteeseen (ml. nämä yleiset sopimusehdot) sovelletaan Suomen lakia, lainvalintasääntöjä, kauppalakia ja YK:n kansainvälistä kauppalakia (CISG) lukuun ottamatta.


(3) Mikäli jokin näiden yleisten sopimusehtojen yksittäinen ehto olisi mitätön tai pätemätön, tai myöhemmin katsottaisiin mitättömäksi tai pätemättömäksi, säilyvät muut sopimusehdot voimassa entisessä laajuudessaan.


(4) Jos lataus- ja käyttösopimusta (ml. nämä yleiset sopimusehdot) koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, voit saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ( www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi oltuasi ensin yhteydessä kuluttajaneuvontaan ( https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/kuluttajaneuvonta). Voit aina myös nostaa kanteen ja olla vastaajana oman asuinpaikkasi käräjäoikeudessa.


Euroopan komissio tarjoaa verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin osoitteessa http://ec.europa.eu/consumers/odr, jossa voit halutessasi myös käynnistää riita-asian käsittelyn.


(5) Huomaathan, että mikäli lataat sähkökäyttöisen ajoneuvosi ”Lataa ilman sovellusta” -toiminnolla tai lataat käyttäen roaming-toimintoa, sovelletaan kohdassa 2 kuvattuja erityisehtoja.