Tutkimus sen vahvistaa: Lidlin hinta yllättää

Teetimme kyselytutkimuksen, jossa kysyimme kuluttajilta 14 arkisen, testeissä erinomaisesti menestyneen tuotteen hintoja: mitä maksaa pesuaine, täysjyväruisleipä, vaniljakermajäätelö, cola tai kahvi. Kävi ilmi, että Lidlin omien merkkien hinnat olivat merkittävästi halvempia kuin kuluttajien mielikuvat hinnoista.

Tutkimuksen tulokset

Lidl tuoteLidl-hinta*Verrokkituote hinta-arvioArvioitu hinta / Lidl hintaTutkittu pakkauskoko
Freeway Cola zero 0,5l (500ml) TESTIMENESTYJÄ0,65 €2,05 €315 %500 ml
Leipä-Aitta Retkieväs-täysjyväruisleipä (235 g) TESTIVOITTAJA0,62 €1,67 €269 %235 g

Vaniljakermajäätelö (1000 ml) TESTIMENESTYJÄ

0,95 €2,34 €246 %1000 ml
Snack Day Tortilla Wraps (320 g) TESTIVOITTAJA1,09 €2,55 €234 %320 g
Tastino Briossihampurilaissämpylä (320 g) TESTIVOITTAJA 1,49 €2,98 €200 % 320 g
Chef Select Tuotepesto (120 g) TESTIMENESTYJÄ1,69 €2,82 €167 %140 g**
Gelatelli Mahtis Suolainen kinuski & krokantti -jäätelötuutti (200 ml) TESTIMENESTYJÄ1,49 €2,05 €138 % 146 ml**
Formil Nestemäinen pesuaine (1000 ml) TESTIVOITTAJA3,19 €4,68 €147 %1000 ml
Kartanon Herran lenkki (500g) TESTIMENESTYJÄ2,19 €2,85 €130 %580 g**
Premium vaniljakermajäätelö (1000 ml)3,29 €3,93 €119 %850 ml**
Hieno Mokka vaalea paahto (500 g) TESTIVOITTAJA 4,99 €5,77 €116 %500 g
Hieno Mokka tumma paahto (500 g) TESTIVOITTAJA Hieno Mokka vaalea paahto (500 g) TESTIVOITTAJA 5,09 €5,92 €116 %500 g
Ocean Sea Fileekalapuikot (450 g) TESTIVOITTAJA2,69 €2,95 €110 %250 g**

*Hinnat tarkistettu 20.9.2022. ** Markkinoilla ei myynnissä samaa pakkauskokoa.

 

Miten Lidl voi olla niin halpa?

Asiakaslupauksemme on tarjota maan kokonaisedullisin ostoskori ja paras hinta-laatusuhde. Edulliset hintamme ovat oman tuote-, myymälä- ja logistiikkasuunnittelumme tulosta, eivätkä pois valmistajalta tai tuottajalta. Pystymme tarjoamaan etenkin omien merkkiemme tuotteita merkittävän edullisesti, sillä suunnittelemme tuotteet alusta alkaen itse. Alkutuottaja saa raaka-aineesta reilun hinnan, valmistava teollisuus saa heille kuuluvan korvauksen, mutta teemme kaiken muun itse. Näin sinä et maksa tuotteissasi brändin nimestä, vaan saat rahoillesi vastinetta.

Myös muut syyt tekevät toiminnastamme kustannustehokasta. Kompakti myymälä ja sopivankokoinen valikoima pitävät kulut kurissa. Tuotteita tilataan tarkasti oikea määrä, jotta ei synny hukkaa. Kuljetukset on suunniteltu sujumaan tehokkaasti ja rekat lastataan aina täyteen. Myös myymälässä tehdään työtä ketterimmän kautta. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että meillä Lidlissä tuotteet laitetaan hyllyyn laatikko kerrallaan, eikä yksitellen. Näin aikaa ja rahaa säästyy vähän siellä ja täällä, mikä alentaa jokaisen yksittäisen tuotteen hintaa.

Oman merkin tuote on aina hyvä diili

Meillä kaupan omat merkit ovat isossa roolissa. Omien merkkien avulla pystymme pitämään kassakuitin loppusumman pienenä. Kehitämme tuotteita sopimusvalmistajien kanssa ja sovimme yhdessä raaka-aineet ja reseptit. Lidlissä suunnittelemme pakkaukset ja markkinoimme itse. Tässä jää monta välikättä pois, mikä auttaa meitä pitämään hinnat alhaalla. Kansainvälisiä tuotteita saamme tilattua aina isoja määriä, kerralla moneen maahan.

Oma merkki tarkoittaa Lidlissä edullisen hinnan lisäksi loistavaa laatua. Omien merkkiemme tuotteet ovat keränneet kehuja ja palkintoja lukuisissa kuluttajatesteissä. Kun hörpit Hieno Mokka -kahvia tai peset vaatteitasi Sensitive-kirjopesuaineella, käytät todistetusti tasokkaita tuotteita ja säästät samalla sievoisen summan rahaa.

Osa laatua on vastuullinen tapamme toimia: valitsemme tuotteisiimme vastuullisia raaka-aineita, karsimme pakkauksistamme turhan muovin ja autamme sinua pitämään terveydestäsi huolta tarjoamalla runsaasti Sydänmerkki-tuotteita sekä karsimalla turhat suolat ja sokerit pois. Vastuullisuustoimemme ovat osa tavoitettamme tarjota Suomen vastuullisin – ja toki myös edullisin – ostoskassi.

Kaikki tällä sivulla esitellyt, testeissä menestyneet tuotteemme, löydät valikoimastamme nyt ja jatkossa.

Tutkimuksen toteutus

Kyselyn vastaukset on kerätty Bilendi Finlandin kuluttajapaneelissa viikoilla 36-37. Kyselyyn vastasi n=1000 suomalaista kuluttajaa. Kyselyssä oli yhteensä 14 tuotetta, joiden kaikkien hinnat vastaajat arvioivat. Jokaista tuotetta arvioi täten n=1000 vastaajaa. Tutkimusotos on väestöä edustava. Vastaukset ovat spontaaneita arvioita, vastaajia ei ole ohjeistettu tarkastamaan hintaa mistään. Tavoitteena oli selvittää kuluttajien ensimmäisenä mieleen tulevat hintamielikuvat. Kyselyssä ei viitattu mihinkään tiettyyn tuotteen ostopaikkaan, vastaajia pyydettiin arvioimaan yleisesti tuotteen hintaa ”päivittäistavarakaupassa”.

Jokaisen tuotteen kohdalla vastaajille näytettiin tuotteesta tekstimuotoinen kuvaus sekä kuvausta tukeva kuva tuotteesta. Jokainen tuotekuva oli sumennettu ja niistä ei erottunut tuotteen tai tuotemerkin nimeä. Kuvauksiin pyrittiin selkeyden vuoksi valitsemaan tuotekokoja, jotka ovat kuluttajille tuttuja, eli markkinalla yleisesti vakiintuneita tuotekokoja. Tästä syystä osassa tuotteista kuvatun tuotteen koko voi olla eri, kuin Lidlin oman tuotteen.