Kasvisruoka

Ihastu kasvisruokaan kanssamme!

Kasvisruokailu on helpompaa ja herkullisempaa kuin koskaan aiemmin, ja yhä useammat etsivät nyt vihreitä vaihtoehtoja lautaselleen. Eikä ihme – kasvisruoka on fiksu valinta sekä terveyden että ympäristön kannalta. Kasvisruoan kanssa ei tarvitse marssia alttarille ensitreffeillä, mutta avoimella mielellä voi löytää uusia ihastuksia.

Vegevaihtoehtoja kaiken tasoisille kokeille

Kasvisruokailun ei tarvitse olla joko-tai-kysymys, sillä jo pienillä arkisilla valinnoilla on väliä, kun haluat syödä terveellisemmin, ekologisemmin ja eettisemmin. Omia ruokailutottumuksia ei kannata heittää päälaelleen yhdessä yössä, ja ennen kuin harkitset tuttujen ravinnonlähteiden jättämistä pois ruokavaliostasi, suosittelemme pohtimaan, mitä uutta voisit tuoda lautasellesi. Tutustu tarjontaan, koe uusia makuelämyksiä ja siirrä vähitellen ruokavaliosi painopistettä haluamaasi suuntaan.

Kasvisruokien valmistaminen on juuri niin haastavaa kuin haluat sen olevan. Jos olet aloitteleva vegekokki, erilaiset lihankorvikkeet tarjoavat pehmeän laskeutumisen: korvaa vain reseptien liharaaka-aine kasvisperäisellä vaihtoehdolla ja voilá – suosikkiruokasi vegeversio on syntynyt! Lidlistä löydät monipuolisesti lihankorvikkeita ja vegevalmisruokia merkeilläNext Level ja My Best Veggie. Kokeile myös vegaanisia Deliziosa-pakastepizzoja, Coquette-kasvishernekeittoa ja Culinea-falafelpyöryköitä.

Länsimaisessa ruokakulttuurissa liha tai kala toimivat usein pääraaka-aineena, jonka ympärille koko ateria rakennetaan. Kun kasvikset tuodaan lisukkeen paikalta parrasvaloihin, saamme tilaisuuden käyttää luovuuttamme keittiössä ja uudelleenajatella ateriansuunnittelun aakkoset. Inspiraatiota maukkaan ja ravitsevan kokonaisuuden rakentamiseen voi hakea vaikkapa Itä- ja Kaakkois-Aasian nuudelikeitoista sekä Pohjois-Afrikan taginepadoista. Katso maukkaimmat kasvisruokareseptit reseptipankistamme.

Kasvisruoka tekee hyvää

Kasvisruokailu ei ole vain helppoa ja herkullista, vaan sen puolesta puhuvat myös terveydelliset ja ympäristöystävälliset perustelut. Suomen ympäristökeskuksen mukaan ruokavaliollamme on merkittävä vaikutus ruoan tuotannon ja kulutuksen ympäristökuormaan. Vegevaihtoehdon valintaa voidaan perustella myös terveyshyödyin, sillä Ruokavirasto kertoo pehmeiden kasvirasvojen sisältävän ruokavalion pienentävän sydän- ja verisuonisairauksien sekä korkean verenpaineen riskiä.

Kuten kaikkien muidenkin ruokavalioiden kohdalla, myös kasvisruokailijan on tärkeä huolehtia riittävästä ravintoaineiden saannista ja säännöllisestä ateriarytmistä. Yksi yleisimmistä kasvisruokaan liittyvistä huolenaiheista on riittävä proteiinin saanti. Kysymys ei ole turha, mutta huoli on, sillä kasvikunnasta löytyy paljon hyviä proteiinin lähteitä. Lidlin proteiinipitoisiin kasvisvaihtoehtoihin lukeutuvat muun muassa My Best Veggie -luomutofu, Freshona- ja Golden Sun -palkokasvit sekä Alesto-pähkinät ja -siemenet.

Monipuolinen ja vaihteleva ruokavaliota noudattava kasvissyöjä pärjää halutessaan hyvin ilman maitotuotteitakin, ja riittävän kalsiumin sekä D-vitamiinin saannin voi varmistaa nauttimalla Lidlin Oattis-tuotteita. Oattis-tuoteperheeseen kuuluu perinteinen kaurajuoma, ruokakerman tavoin käytettävä kauraruoka ja kahvikerman korvaajaksi soveltuva täyteläisempi kaurajuoma.

KASVISRUOKARESEPTEJÄ