Enni Moilanen

Terveellinen syöminen vuorotyössä: muista säännöllinen ateriarytmi

Päivittäisillä ruokavalinnoilla on suuri vaikutus jaksamiseen, vireyteen ja työkykyyn. Etenkin vuorotyö aiheuttaa jaksamiselle ja syömisen ajoittamiselle omat haasteensa. Näin kolmivuorotyö rytmittää sairaanhoitaja Enni Moilasen elämää ja aterioita.

Sairaanhoitaja Enni Moilanen, 27, työskentelee Töölön sairaalan neurokirurgisella tehovalvontaosastolla.

”Teen kolmivuorotyötä, joten elämässäni ei ole säännöllisyyttä. Töissä ruokarytmini on kuitenkin säännöllisempi, koska siellä syön taukojen mukaan. Tosin jos aamuvuoro on kiireinen, saatan joutua kärvistelemään nälissäni pitkälle iltapäivään, ennen kuin joku ehtii päästää minut lounaalle”, Moilanen kertoo.  

”Lounaan ostan sairaalan ruokalasta. Salaatit ovat hyviä. Yövuoroihin en jaksa tehdä eväitä, vaan ostan kaupasta lohi- tai bataattisosekeiton: puoliltaöin on kiva syödä jotain kevyttä ja lämmintä. Syön kahvihuoneessa, koska työn ohessa ei muuten aina ehdi vaihtaa kuulumisia työkavereiden kanssa”, Moilanen kuvailee.

Tutustu Lidlin terveellisten valmisruokien valikoimaan

”Keskittyisin enemmän ruokaan, jos elämänrytmini ei olisi vuorotyössä epäsäännöllinen”

Ruokailussa Moilaselle tärkeintä on se, että ruoka maistuu hyvältä ja on ravitsevaa. Proteiineja tai kaloreita hän ei erikseen mieti.

”Käyn lähikaupassani lähes päivittäin. En voisi kuvitellakaan suunnittelevani ruokia viikoksi eteenpäin. Mietin yleensä vasta kaupassa, mitä ruokaa tekisin. Olen tarjoushaukka. Jos löydän lohisuikaleita alennuksessa, mietin, voisiko niistä tehdä päivän aterian.”

Ruokailussaan Moilanen haluaisi muuttaa yhden asian.

”Haluaisin jättää lihan pois ruokavaliostani. Keskittyisin mielelläni ruokaan enemmän, mutta epäsäännöllinen elämänrytmini vie voiton.”

Satoja ravitsevia ruokia ja eväitä – katso parhaat reseptit Lidlin reseptipankista. 

Vinkit vuorotyössä syömiseen – pidä kiinni ateriarytmistä

  • Pidä kiinni ruoka-ajoista. Vaihteleva vuorokausirytmi stressaa elimistöä, ja epäsäännöllisyys voi kostautua terveellisestä syömisestä ja liikkumisesta lipsumisena. Vuorotyötä tekevälle onkin tärkeää pitää kiinni mahdollisimman säännöllisestä ateriarytmistä sekä liikkua aina, kun omiin aikatauluihin sopii.
  • Ravinnossa on hyvä olla paljon kuituja, mutta vähän suolaa ja eläinrasvoja. Suosi kasvirasvoja.
  • Muista juoda riittävästi. Kylmät juomat tai jääpalojen imeskely voivat virkistää yövuorossa, samoin kofeiini etenkin vuoron alussa.
  • Syö pieniä annoksia säännöllisesti. Vireyden kannalta suositeltavimpia ovat kooltaan pienet ja säännöllisesti syödyt ateriat. Yötöissä pääateria kannattaa syödä ­vuoron alussa.

Lähde: Työterveyslaitos