Lidlissä suhtaudumme koronavirukseen edelleen vakavasti. Teemme jatkossakin töitä tartuntojen minimoimiseksi. Meille on tärkeintä, että meillä on aina turvallista asioida ja tehdä työtä.
Kaupassa on edelleen turvallista asioida, kun yhdessä huolehdimme turvallisesta asioinnista.
Siisteys ja puhtaus on meille ruokakaupassa päivittäistä ja jatkuvaa työtä. Koronaepidemian vuoksi olemme nyt erityisen tarkkoja.
Jokainen meistä voi vaikuttaa viruksen leviämiseen. Asiakkaana pienennät omaa ja muiden tartuntariskiä toimimalla näin:
Kaupassa on edelleen turvallista käydä, kun yhdessä huolehdimme turvallisesta asioinnista. Kaupassa isoimmat tartuntariskit liittyvät muihin ihmisiin. Siksi on tärkeää, ettei kukaan tule kauppaan sairaana, vähänkään flunssaisena tai karanteenissa ollessaan. Lidliläiset eivät tietenkään tule töihin sairaana. Työntekijämme pesevät käsiä usein ja kehotamme myös asiakkaita huolehtimaan hyvästä käsi-, yskimis- ja aivastushygieniasta.
Muistutamme riittävästä turvavälistä lattiatarroilla ja kylteillä ja olemme asentaneet kaikille kassoillemme suojapleksit, jotka suojaavat pisaratartunnoilta sekä asiakasta että myyjää. Suosittelemme maskin käyttöä kaupassa sekä asiakkaille että työntekijöille koko Suomessa.
Myymälätilojen siisteyden ja puhtauden ylläpitäminen on meille ruokakaupassa päivittäistä ja jatkuvaa työtä niin normaalioloissa kuin poikkeustilanteessakin. Koronaepidemian vuoksi olemme nyt erityisen tarkkoja ja puhdistamme monia pintoja ja välineitä entistä useammin.
Paistopisteet palvelevat normaalisti. Puhdistamme paistopistetuotteiden poimimiseen tarkoitettuja pihtejä tihennetysti.
Tämänhetkisen tiedon mukaan korona ei tartu elintarvikkeiden välityksellä. Myöskään pintojen ja ottimien välityksellä leviämistä ei pidetä merkittävänä. Paistopisteistä on siis edelleen turvallista ostaa tuotteita. Lisätietoa mm. Ruokaviraston sivulla.
Tartunnalta suojautumiseksi riskiryhmiin kuuluvien tulisi välttää kaupassa käyntiä ja pyytää jotakuta (esimerkiksi läheistä tai naapuria) tekemään ruokaostokset puolestaan. Jos kuitenkin on pakko tulla itse, yleensä aamun ensimmäiset tunnit (1–2 tuntia) ovat kaupassa päivän muita tunteja rauhallisempia. Suosittelemme riskiryhmille kaupassa käyntiä aamulla. Suosittelemme myös tarkistamaan, tarjoaako esimerkiksi paikallinen taksiyrittäjä kaupassakäyntipalvelua.
Lidlissä emme ketjuna ole toistaiseksi ottaneet käyttöön ostorajoituksia koronaviruksen vuoksi, mutta yleinen ohjeemme on, että emme myy tuotteitamme jälleenmyyntiin. Yksittäisissä myymälöissä on voitu tilapäisesti päätyä rajoittamaan myyntiä. Näin on haluttu varmistua siitä, että näitä tuotteita riittää mahdollisimman monille asiakkaille oman talouden tarpeisiin ja myymälän koko aukioloajaksi. Myös koronaviruksesta riippumattomia tarjoustuotteiden ostorajoituksia voi olla käytössä.
Meillä Lidlissä ei ole ruuan verkkokauppaa tai kuljetuspalveluita. Meillä ei myöskään ole varsinaista keräilypalvelua, mutta myymälässä henkilökunnalta voi aina pyytää apua, ja he auttavat kykynsä ja tilanteen mukaan. Monet taksiyrittäjät tarjoavat sekä kuljetus- että kaupassakäyntipalvelua. Suosittelemme tarkistamaan paikalliselta taksilta palvelun saatavuutta.