Ajankohtaista koronaviruksesta

Vaikka koronatilanne on tällä hetkellä rauhallinen, Lidlissä suhtaudumme koronavirukseen edelleen vakavasti. Teemme jatkossakin töitä tartuntojen minimoimiseksi. Meille on tärkeintä, että meillä on aina turvallista asioida ja tehdä työtä.

Korona ohjeistus

Näin me kaupassa huolehdimme asiakkaidemme ja työntekijöidemme terveydestä

Siisteys ja puhtaus on meille ruokakaupassa päivittäistä ja jatkuvaa työtä. Koronaepidemian vuoksi olemme nyt erityisen tarkkoja.

  • Korostamme työntekijöillemme ja asiakkaillemme hyvää käsi-, aivastus- ja yskimishygieniaa. Kaikissa myymälöissämme on tarjolla käsidesiä asiakkaiden käyttöön. *Olemme uusineet myymälöidemme käsidesiautomaatit automaattiseen malliin, joka annostelee käsin koskematta juuri sopivan määrän käsidesiä.*
  • Muistutamme työntekijöitämme ja asiakkaitamme siitä, että töihin ja kauppaan ei pidä tulla sairaana tai jos on vähänkin flunssan oireita.
  • Puhdistamme monia pintoja ja välineitä entistä useammin.
  • Kaikilla kassoillamme on suojapleksit, jotka suojaavat sekä työntekijöitä että asiakkaita pisaratartunnoilta.
  • Muistutamme 1,5 metrin turvavälin pitämisestä lattiatarroilla, kylteillä ja julisteilla. Jonojen välttämiseksi avaamme uusia kassoja herkästi ja väljästi niin, etteivät jonot ole vierekkäin. Pyrimme toimimaan kassalla niin, ettei ruuhkaa synny kassan kummallekaan puolelle.
  • Ohjeistamme työntekijöitämme käyttämään suojakäsineitä kaikissa työtehtävissä.
  • Teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten ja asiantuntijoiden kanssa. Noudatamme heiltä saatuja ohjeita.

Käy kaupassa turvallisesti

Jokainen meistä voi vaikuttaa viruksen leviämiseen. Asiakkaana pienennät omaa ja muiden tartuntariskiä toimimalla näin:

  • Älä tule kauppaan sairaana tai jos sinulla on flunssaoireita.
  • Pese kädet huolellisesti saippualla ennen kuin tulet kauppaan ja kaupassa käynnin jälkeen. Käytä myymälän sisääntulossa tarjolla olevaa käsien desinfiointiainetta. 
  • Jos yskittää tai aivastuttaa, yski hihaasi tai kertakäyttönenäliinaan, älä käsiisi.
  • Pidä riittävä turvaväli toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Annathan edelliselle asiakkaalle tilaa pakata omat ostoksensa turvavälin huomioiden.
  • Myymälämme palvelevat aamusta iltaan - hyödynnä koko aukioloaika ja vältä ruuhkaisia aikoja.
  • Maksa ostoksesi kortti- tai lähimaksulla jos vain mahdollista.
  • Tarjoa apuasi lähipiirillesi ja naapureille: kysy voitko käydä kaupassa riskiryhmiin kuuluvien tai sairastuneiden puolesta.

Näin me huolehdimme tuotteiden saatavuudesta

  • Toimitamme lisää tuotteita myymälöihimme viikon jokaisena päivänä. Jos yksittäinen tuote on tänään loppu, huomenna on todennäköisesti täydennystä tulossa. 
  • Saatamme rajoittaa suurten tuotemäärien ostamista, jotta tuotteita riittää kaikille asiakkaillemme oman kotitalouden tarpeisiin. Emme myy jälleenmyyjille.  
  • Teemme ennakoiden työtä yhdessä kotimaisten ja ulkomaisten tavarantoimittajiemme kanssa kaikkien tuotteiden saatavuuden varmistamiseksi.
  • Huolehdimme yhdessä kuljetuskumppaneidemme kanssa, että tavaravirrat liikkuvat suunnitellusti vaikka tilanne on poikkeuksellinen. 
  • Huolehdimme työntekijöidemme terveydestä ja turvallisuudesta, jotta he pysyvät työkykyisinä. Näin tavaravirrat pysyvät liikkeessä ja kaupoissa on poikkeuksellisesta kysynnästä huolimatta tuotteita hyllyssä ja iloista palvelua tarjolla.

Usein kysyttyä

Onko kaupassa turvallista käydä epidemia-aikana?
Piilota sisältö
Näytä sisältö

Kaupassa isoimmat tartuntariskit liittyvät muihin ihmisiin. Siksi on tärkeää, ettei kukaan tule kauppaan sairaana, vähänkään flunssaisena tai karanteenissa ollessaan. Lidliläiset eivät tietenkään tule töihin sairaana. Työntekijämme pesevät käsiä usein ja kehotamme myös asiakkaita huolehtimaan hyvästä käsi-, yskimis- ja aivastushygieniasta.

Muistutamme riittävästä turvavälistä lattiatarroilla ja kylteillä ja olemme asentaneet kaikille kassoillemme suojapleksit, jotka suojaavat pisaratartunnoilta sekä asiakasta että myyjää.

Myymälätilojen siisteyden ja puhtauden ylläpitäminen on meille ruokakaupassa päivittäistä ja jatkuvaa työtä niin normaalioloissa kuin poikkeustilanteessakin. Koronaepidemian vuoksi olemme nyt erityisen tarkkoja ja puhdistamme monia pintoja ja välineitä entistä useammin.

Onko paistopisteestä turvallista ostaa tuotteita epidemia-aikana?
Piilota sisältö
Näytä sisältö

Paistopisteet palvelevat normaalisti. Puhdistamme paistopistetuotteiden poimimiseen tarkoitettuja pihtejä tihennetysti.

Tämänhetkisen tiedon mukaan korona ei tartu elintarvikkeiden välityksellä. Myöskään pintojen ja ottimien välityksellä leviämistä ei pidetä merkittävänä. Paistopisteistä on siis edelleen turvallista ostaa tuotteita. Lisätietoa mm. Ruokaviraston sivulla.

Onko Lidlissä erityisiä kaupassakäyntiaikoja riskiryhmille?
Piilota sisältö
Näytä sisältö

Tartunnalta suojautumiseksi riskiryhmiin kuuluvien tulisi välttää kaupassa käyntiä ja pyytää jotakuta (esimerkiksi läheistä tai naapuria) tekemään ruokaostokset puolestaan. Jos kuitenkin on pakko tulla itse, yleensä aamun ensimmäiset tunnit (1–2 tuntia) ovat kaupassa päivän muita tunteja rauhallisempia. Suosittelemme riskiryhmille kaupassa käyntiä aamulla. Suosittelemme myös tarkistamaan, tarjoaako esimerkiksi paikallinen taksiyrittäjä kaupassakäyntipalvelua.

Onko Lidlissä ostorajoituksia?
Piilota sisältö
Näytä sisältö

Lidlissä emme ketjuna ole toistaiseksi ottaneet käyttöön ostorajoituksia koronaviruksen vuoksi, mutta yleinen ohjeemme on, että emme myy tuotteitamme jälleenmyyntiin. Yksittäisissä myymälöissä on voitu tilapäisesti päätyä rajoittamaan myyntiä. Näin on haluttu varmistua siitä, että näitä tuotteita riittää mahdollisimman monille asiakkaille oman talouden tarpeisiin ja myymälän koko aukioloajaksi. Myös koronaviruksesta riippumattomia tarjoustuotteiden ostorajoituksia voi olla käytössä.

Onko Lidlissä kauppakassien keräilypalvelua tai kotiinkuljetusta?
Piilota sisältö
Näytä sisältö

Meillä Lidlissä ei ole ruuan verkkokauppaa tai kuljetuspalveluita. Meillä ei myöskään ole varsinaista keräilypalvelua, mutta myymälässä henkilökunnalta voi aina pyytää apua, ja he auttavat kykynsä ja tilanteen mukaan. Monet taksiyrittäjät tarjoavat sekä kuljetus- että kaupassakäyntipalvelua. Suosittelemme tarkistamaan paikalliselta taksilta palvelun saatavuutta.