Voiko terveellinen ruoka olla halpaa – Lidlin tähtikokki Meri-Tuuli Väntsi vastaa!

Meri-Tuuli Väntsi

Voiko terveellinen ruoka olla halpaa – Lidlin tähtikokki Meri-Tuuli Väntsi vastaa!

Hyvinvointi ei vaadi proteiinilisiä ja superfoodeja vaan viitseliäisyyttä, vakuuttaa Lidlin tähtikokki Meri-Tuuli Väntsi. Ota tästä haltuun Väntsin vinkit, kuinka tehdä ruokaostokset terveellisesti ja edullisesti.

Vinkki 1: Älä mene nälkäisenä kauppaan

Meri-Tuuli Väntsi uskaltaa väittää, että yksi iso asia, joka tekee hallaa niin lompakolle kuin terveellisille elämäntavoille, on kauppaan meneminen nälkäisenä.
 

”Juuri alkaneeseen elämäntaparemonttiin uhkaa tulla särö, kun punnitset silloin terveellisten ja edullisten vaihtoehtojen välillä. Mussuttaako kotimatkalla sämpylää vai kulauttaako kurkusta alas valmissmoothie, joka maksaa yhtä paljon kuin pussillinen omenia?”
 

Kun tekee kotona eväät tai syö täyttävän, itse tehdyn lounaan ennen kauppaan lähtöä, ei tarvitse turvautua kalliisiin heräteostoksiin tai poppaskonsteihin huolehtiakseen hyvästä vireestä.

Vinkki 2: Arvosta tavallisia perinneruokia – ne ovat terveellisiä

”Väärinkäsitys terveellisen ruoan kalleudesta johtuu usein siitä, että kuvittelemme terveellisyyden tarkoittavan superfoodeja ja ravintolisiä, jotka lupaavat hyvää oloa.”
 

Lisäksi moni luulee terveellisen syömisen tarkoittavan sitä, että koko ajan pitäisi syödä kauheita määriä proteiinia. Liha, pähkinät ja tuontimarjat ovat toki kalliita; puolukat, kasvisproteiinit, vihannekset ja täysjyväviljat eivät.
 

Monissa perinteisissä ruoissa yhdistyvät edullisuus ja terveellisyys.
 

”Täydellinen esimerkki on kaalilaatikko: edullista kaalia, kokonaisia ohrasuurimoita, jauhelihaa ja puolukkasurvosta. Lihan voi myös korvata soijarouheella tai itse kerätyillä sienillä, ja yhdestä laatikosta riittää monelle aterialle.”
 

Toinen Väntsin suosikki on kurpitsasosekeitto. Vain muutaman euron kilolta maksavasta kurpitsasta saa samettisen keiton, jonka voi tuunata rapealla tofumurulla. Sosekeitto myös kulkee hyvin evääksi töihin.

Vinkki 3: Osta kasviksia, joiden kilohinta on alle kolme euroa

Jos edessä on elämänmuutos, on Väntsillä pari kevennysvinkkiä, joilla pääsee kivasti alkuun.
 

”Osta sesongin vihanneksia, esimerkiksi syksyllä kurpitsaa, juureksia, munakoisoa ja tomaatteja. Hyvä nyrkkisääntö on ostaa kasviksia vain, kun niiden kilohinta on alle kolme euroa.”
 

Välipalat kannattaa myös tehdä valmiiksi. Pilko jääkaappiin porkkanoita, paprikaa, varsiselleriä ja kurkkua. Tee itse annosrasioihin puolukkavispipuuroa tai laita illalla tuorepuuro tekeytymään.
 

Ainakin kerran viikossa kannattaa pitää keittopäivä.
 

”Keitot ovat edullisia, koska niihin ei tarvita niin paljon lihaa tai kalaa syöjää kohden.”
 

Eli mitä tästä opimme? Terveellinen ruoka ei ole siis välttämättä kallista, mutta se vaatii viitseliäisyyttä ja suunnittelua. Se kannattaa, sillä palkinto pienestä ponnistelusta on ylivertainen.
 

”Hyvän olon lisäksi saa muutaman rovon säästöpossuun.”