Parsa on parasta juuri nyt – 5 vinkkiä, joilla parsan valmistus onnistuu

Parsan valmistus ja käsittely ei ole lainkaan niin vaikeaa kuin luullaan. Vihreän parsan satokausi on parhaimmillaan keväällä, ja maukas herkku kruunaa monenlaiset ruoat. Lidlin myymälöistä löydät tuoreet parsat ja muut sadon kasvikset. Jos mietit, mitä tehdä parsasta, poimi tästä 5 vinkkiä. 

1) Nauti satokaudesta – se on yllättävän lyhyt

Parsakausi on herkullinen mutta lyhyt. Eurooppalaisen parsan kausi alkaa maalis–huhtikuussa ja jatkuu kesäkuun loppuun. Kotimaista parsaa saa toukokuun puolivälistä juhannukseen. Muista siis olla heviosastolla hereillä, mikäli parsa maistuu.

2) Säilytä parsat kotona oikein – laita veteen kukkakimpun lailla

Parsa kestää huonosti säilytystä, joten nauti se mahdollisimman pian. Jos joudut säilyttämään parsoja, leikkaa niiden tyvestä kuiva osa pois ja laita parsat kukkakimppumaisesti pystyyn veteen. Voit kietaista parsan nuppujen ympärille kelmun tai muovipussin. Säilytä jääkaapissa.

3) Kokeile myös parsan valkoista versiota

Valkoinen parsa kasvaa mullan alla, jolloin siihen ei kerry lehtivihreää. Kasvatus on työläämpää, ja siksi valkoinen parsa on usein vihreää hinnakkaampaa. Kuori valkoinen parsa aina, sillä sen kuori on sitkeä.

4) Parsan valmistus: keitä, paahda, grillaa!

Parsan valmistus onnistuu monella tapaa, mutta varo ylikypsennystä! Keitetyt parsat saavat jäädä napakoiksi. Ylikypsät parsat ovat löysiä.

Vihreälle parsalle keittoajaksi riittää noin 5 minuuttia. Valkoisen parsan keittoaika on pidempi, jopa 15 minuuttia.

Uunissa paahtamalla tai grillaamalla parsan valmistus on huolettomampaa. Uunissa parsanvarret kypsyvät 200 asteessa noin 10 minuutissa, grillissä kypsymisaika on hieman lyhyempi.

5) Tarjoile klassisesti piirakassa tai modernisti hodarissa

Tyypillisiä parsan lisukkeita ovat hollandaisekastike, uppomuna ja majoneesipohjaiset kastikkeet. Parsasta valmistuvat myös ihanat klassikkoruoat, kuten parsarisotto ja parsapiirakka.

Monipuolinen parsa taipuu käytettäväksi myös uusin kekseliäin tavoin.

Kokeile esimerkiksi näitä:

  • Paahda tai grillaa parsa ”nakiksi” vegehodarin väliin. Täytä sämpylä lisäksi vaikkapa majoneesilla, salaatinlehdillä, punasipulilla, kuivatulla sipulirouheella ja juustolla.
  • Paloittele parsanvarret ja pujota grillivartaisiin. Niiden kypsymisaika on 6–8 minuuttia. Kokeile yhdistää parsapalat esimerkiksi mereneläviin, halloumijuustoon tai pekoniin.
  • Vuole vihreästä varresta kuorimaveitsellä suikaleita. Parsasuikaleet käyvät sellaisenaan salaattiin, pastaan ja leivän tai pizzan päälle.