Lempeämpi lähtö päivään – näillä pienillä keinoilla teet arkiaamuistasi mukavampia

Sanna Mämmi

Lempeämpi lähtö päivään – näillä pienillä keinoilla teet arkiaamuistasi mukavampia

Monen arkiaamut ovat kiireisiä ja stressaavia. Täytyykö asian olla niin? Sanna Mämmi on elämäntaidon mentori ja Lidlin viestintäasiantuntija. Lue Sannan vinkit siihen, miten arkiaamuihin saa enemmän viikonloppuaamujen seesteisyyttä ja rauhaa.

Lempihetkeni viikossa on sunnuntaiaamu. Rakastan sen seesteisyyttä. Sunnuntaina ilmassa on pehmeyden tuntua, ja myös ympäristö tuntuu rauhoittuneen. Vaikka lauantaikin on jo viikonloppua, siinä ei ole sunnuntaille ominaista pehmeyttä. Sitä pyrin saamaan jokaiseen aamuuni.

 

Hyvin nukutun yön jälkeen mieli on aamuisin tyhjä. Aamu ikään kuin antaa meille mahdollisuuden täyttää itsemme uusilla ajatuksilla ja näkökulmilla.
 

Se, minkälaisilla ajatuksilla mielensä täyttää heti aamusta, ei ole yhdentekevää. Aamu on kuin pohja, jonka päälle koko loppupäivä rakentuu. Siksi hyvillä ajatuksilla on merkittävä rooli tulevan päivän kannalta.
 

Miten sunnuntain pehmeyttä ja hyviä ajatuksia voisi saada kiireiseen arkiaamuun? Siinäpä se.
 

Uskottelemme usein itsellemme, ettei meillä ole aikaa rakentaa arkiaamuista samanlaisia hyvän mielen aamuja kuin viikonloppuisin. Hörpimme kahvit kiireessä, vatkaamme samalla puuroa jälkikasvulle ja selaamme tulevan päivän aikatauluja. Aamut ovat täynnä häslinkiä ja sinkoilua paikasta toiseen.
 

Silti jokainen aamu on samanlainen. Aurinko nousee ja päivä alkaa, vaikka me riuhtoisimme suuntaan tai toiseen.

Kaiken takana on hyvä elämänrytmi

Hyvä aamu alkaa hyvin nukutun yön jälkeen, ja hyvässä aamussa on sopivasti aikaa. Se ei ole kiireistä säntäilyä, vaan aamu antaa mahdollisuuden omien ajatuksien keräämiseen, hyvän aamiaisen nauttimiseen ja rakkaimpien kanssa keskusteluun.
 

Hyvän aamun rakentaminen alkaakin oikeastaan itselle sopivan elämänrytmin kokonaisvaltaisesta rakentamisesta, eikä se välttämättä ole mikään pikkujuttu. Erityisen paljon hyvä elämänrytmi vaikuttaa juuri aamuihin.
 

Kun vuoden alussa luodaan uusia tavoitteita, voisiko tänä vuonna tähtäimessä olla itselle sopivampi elämänrytmi? Sellainen, joka lisää hyvinvointia, edesauttaa laadukkaampia yöunia ja pitää mielen tasaisempana. Se voisi tarkoittaa nukkumaanmenoa aikaisemmin, töiden rajaamista ja läsnäolon opettelua.
 

Onnistuuko näin iso muutos hetkessä? Ei taida onnistua.
 

Jokainen muutos aloitetaan pienin askelin, joten palataanpa takaisin pelkkään aamuun. Uusi aamu antaa aina mahdollisuuden luoda jotain uutta ja valita eilistä paremmin. Mistä sinä aloittaisit?

Kiitä ja hidasta – hyvien aamujen rakentaminen alkaa kahdella pienellä teolla

1. Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa

Kiitolliset ajatukset tekevät tutkitusti hyvää. Kiitollisuus lisää oman elämän merkityksellisyyttä ja arvokkuutta.
 

Kirjoita aamuisin hyviä asioita päiväkirjaan ja tunnustele, miltä ne tuntuvat omassa kehossasi. Kokeile jakaa ajatuksiasi myös muiden kanssa.
 

Kiitollisuusharjoittelua voi tehdä vaikka koko perheen kanssa yhdessä ja miettiä, minkälaisista asioista kukin on juuri nyt kiitollinen. Kiitollisuusharjoittelu auttaa havainnoimaan ympäristöä ja elämää positiivisessa mielessä sekä arvostamaan asioita.

2. Anna aamulle tarpeeksi aikaa

Varaa aamutoimiin vähintään kaksi tuntia. Tunnissa ei ehdi tehdä kaikkea rauhallisesti, ja silloin aamu alkaa säntäilyllä. Kiireen tunne jää kehoon ja mieleen, ja siksi myös päivästä tulee hektisen tuntuinen. Kun keskittymiskyky herpaantuu heti aamusta, siitä on päivän mittaan vaikea saada enää kiinni.