Hygge on hyvinvointia – kuinka hygge sinä olet?

Hygge on hyvinvointia – kuinka hygge sinä olet?

Hygge on muutakin kuin kotoilua. Se syntyy hyvinvoinnista, jonka palasia jokaisen kannattaa etsiä, kirjoittaa Sanna Mämmi, elämäntaidonvalmentaja ja Lidlin viestintäasiantuntija.

Hygge on norjan- ja tanskankielinen sana, ­jolla tarkoitetaan olotilaa, joka syntyy mukavuuden ja kodikkuuden tunteesta.

Hyggeen yhdistetään myös hyvinvointi, ja etenkin seesteinen mieliala. Hyggeksi voisi kutsua siis sellaista tilaa, jolloin kotona voi nautiskella olostaan ilman huolen häivää. Kuitenkin se, että olo olisi mukava ja voisi rauhoittua nauttimaan elämästään juuri siinä hetkessä, vaatii jonkin verran työstöä ja itsetutkiskelua.

Miltä hygge konkreettisesti tuntuu? Moni osaa yhdistää ahdistuneisuuden tai pelon tunteen johonkin kohtaan kehoa. Yleisesti nämä tunnetilat tuntuvat paineena palleassa, puristuksena rintakehässä, kiristyksenä hartioissa ja niskassa. Tuntee pelkoa siitä, ettei ehdi tehdä töitään aikataulussa tai ahdistuneisuutta siitä, että on vain liian paljon kaikkea. Tunnetila on kova ja kiristävä ja hengitys pinnallista. Kehon tunnetilat ilmentyvät ärtymyksenä, hermostuneisuutena ja voimakkaana väsymyksenä.

Hygge taas tuntuu pehmeältä, pörröiseltä, lempeältä. Aivan kuin lämpöiseltä linnunmaidolta. Ihmiset kuvaavat usein positiivisia tunnetiloja säkenöiväksi olotilaksi, jonka voi aistia ympäri kehoa. Tunnetta ei pysty yhdistämään mihinkään tiettyyn kehon osaan, vaan se on kokonaisvaltainen.

Meditoidessa ja hengittäessä rauhallisia pitkiä palleahengityksiä ihminen yleensä rauhoittuu ja kokee nautinnollista tasaista tunnetta, joka leviää ympäri kehoa. Hygge on juuri sen kaltainen tunnetila.

Mutta hyggen taustalla on paljon muutakin kuin seesteinen mieliala, ja se on nimenomaan hyvinvointi. Jokaiselle meistä sana hyvinvointi voi tarkoittaa erilaisia asioita, koska jokainen meistä määrittelee omaan hyvinvointiinsa tarvittavat palaset itse. Niitä ei voi kertoa kumppani, äiti tai työkaveri. Ne on löydettävä itse.

Mistä asioista koostuvat oman elämäsi hyvinvoinnin palaset? Mitkä asiat tuottavat sinulle iloa ja hyvää oloa? Onko sinulla näille asioille tarpeeksi aikaa? Huolehditko itsestäsi riittävästi?

Kehon kireydet ja ärtyneisyys kulkevat käsi kädessä. Ne kertovat usein siitä, että ei huolehdi omista tarpeistaan ja rajoistaan ­riittävästi. Tarpeita ovat hyvät yöunet, ystävät tai liikunta. Ja rajojen vetämistä voi olla kovan työtahdin pysäyttäminen tai liiallisen kiltteyden lopettaminen.

Voisikin sanoa, että hygge syntyy tasa­painosta, kun tietää että huolehtii itsestään tarpeeksi. Tai ainakin suunta on oikea.

Huolehdi itsestäsi – näin saat lisää hyggeä elämään

Hyggemäistä tasapainoa voi treenata. Kokeile näitä vinkkejä.

1. Opi sanomaan ei

Joustavuus on hyvä asia, ­mutta pitkän päälle se saattaa koitua ongelmaksi. Jos jatkuvasti joustaa, voi joutua tilanteisiin, ­jotka eivät ole itselle enää mukavia. Aina elämä ei ole kivaa, mutta sen olisi tarkoitus tuntua hyvältä.

Esimerkiksi työssä ei ole pakko suostua kaikkeen, vaan voi ottaa vastaan erilaisia ehdotuksia ja kertoa pohtivansa niitä hetken ­aikaa. Näin voi tunnustella, sopiiko tämä minulle. Silloin on aikaa myös miettiä perustelut, miksi joku asia ei itselle sovi. Uskalla rohkeasti sanoa ei.

2. Päästä irti kontrolloimisesta

Elämässä ei voi koskaan tarkalleen tietää, mitä siinä tapahtuu, joten jatkuvasta kontrolloimisen tarpeesta voi päästää irti. Kaikkia asioita tai tulevia elämäntilanteita ei voi kontrolloida. Ei ole mahdollista luoda tarkkoja suunnitelmia, koska ne voivat kuitenkin lopulta päätyä miten päin tahansa. On myös ihanaa antaa elämälle mahdollisuus luoda tulevaisuudesta juuri niin upea, kuin siitä voi tulla.

Tärkeintä on oppia tekemään hyvältä tuntuvia valintoja tässä hetkessä ja oppia nauttimaan elämästä juuri sellaisena kuin se on nyt. Mitään lisäämättä, mitään poistamatta.

 

Lue myös Sannan vinkit, kuinka palautat arkeen liikunnan ilon.