Ajankohtaista koronaviruksesta

Koronatilanne mietityttää juuri nyt monia. Lidlissä suhtaudumme koronavirukseen vakavasti ja teemme kaikkemme tartuntojen minimoimiseksi. Meille on tärkeintä, että meillä on turvallista asioida ja tehdä työtä epidemian aikanakin.

Kaupalla on tärkeä rooli siinä, että suomalaisilla on ruokaa pöydässä. Koronaepidemiasta huolimatta kaikki 186 myymäläämme Suomessa palvelevat normaalisti. Lisää pastaa, tonnikalaa, vessapaperia ja muita tuotteita toimitetaan kauppoihimme viikon jokaisena päivänä. Ruoan saatavuudesta ei tarvitse olla huolissaan. 

Me keskitymme myymälöissämme ja jakelukeskuksissamme huolehtimaan siitä, että asiakkaillamme on ruokaa mitä ostaa. Näin sinä voit keskittyä huolehtimaan itsestäsi ja läheisistäsi.

Korona ohjeistus

Näin me kaupassa huolehdimme asiakkaidemme ja työntekijöidemme terveydestä

Siisteys ja puhtaus on meille ruokakaupassa päivittäistä ja jatkuvaa työtä. Koronaepidemian vuoksi olemme nyt erityisen tarkkoja. 

  • Puhdistamme monia pintoja ja välineitä entistä useammin.
  • Muistutamme työntekijöitämme ja asiakkaitamme siitä, että töihin ja kauppaan ei pidä tulla sairaana tai jos on vähänkin flunssan oireita.
  • Asennamme kaikkiin myymälöihimme kassoille suojapleksit, jotka suojaavat sekä työntekijöitä että asiakkaita pisaratartunnoilta.
  • Riskiryhmiä kehotamme välttämään kaupassa asiointia. Jos kauppaan on pakko tulla itse, suosittelemme aamun ensimmäisiä tunteja. 
  • Korostamme työntekijöillemme ja asiakkaillemme hyvää käsi-, aivastus- ja yskimishygieniaa.
  • Suosittelemme työntekijöillemme suojakäsineiden käyttöä kaikissa työtehtävissä.
  • Teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten ja asiantuntijoiden kanssa. Noudatamme heiltä saatuja ohjeita.

Käy kaupassa turvallisesti

Jokainen meistä voi vaikuttaa viruksen leviämiseen. Asiakkaana pienennät omaa ja muiden tartuntariskiä toimimalla näin:

  • Älä tule kauppaan sairaana tai jos sinulla on flunssaoireita.
  • Pese kädet ennen kuin tulet kauppaan ja kaupassa käynnin jälkeen.
  • Jos yskittää tai aivastuttaa, yski hihaasi, älä käsiisi.
  • Pidä riittävä turvaväli toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.
  • Maksa ostoksesi kortti- tai lähimaksulla jos vain mahdollista.
  • Tarjoa apuasi lähipiirillesi ja naapureille: kysy voitko käydä kaupassa riskiryhmiin kuuluvien tai sairastuneiden puolesta.

Näin me huolehdimme tuotteiden saatavuudesta

  • Kaikki myymälämme palvelevat normaalisti. 
  • Toimitamme lisää tuotteita myymälöihimme viikon jokaisena päivänä. Jos yksittäinen tuote on tänään loppu, huomenna on todennäköisesti täydennystä tulossa. 
  • Saatamme rajoittaa suurten tuotemäärien ostamista, jotta tuotteita riittää kaikille asiakkaillemme oman kotitalouden tarpeisiin. Emme myy jälleenmyyjille.  
  • Teemme ennakoiden työtä yhdessä kotimaisten ja ulkomaisten tavarantoimittajiemme kanssa kaikkien tuotteiden saatavuuden varmistamiseksi.
  • Huolehdimme yhdessä kuljetuskumppaneidemme kanssa, että tavaravirrat liikkuvat suunnitellusti vaikka tilanne on poikkeuksellinen. 
  • Huolehdimme työntekijöidemme terveydestä ja turvallisuudesta, jotta he pysyvät työkykyisinä. Näin tavaravirrat pysyvät liikkeessä ja kaupoissa on poikkeuksellisesta kysynnästä huolimatta tuotteita hyllyssä ja iloista palvelua tarjolla.

Usein kysyttyä

Piilota sisältö
Näytä sisältö
Onko kaupassa turvallista käydä epidemia-aikana?

Kaupassa isoimmat tartuntariskit liittyvät muihin ihmisiin. Siksi on tärkeää, ettei kukaan tule kauppaan sairaana, vähänkään flunssaisena tai karanteenissa ollessaan. Lidliläiset eivät tietenkään tule töihin sairaana. Työntekijämme pesevät käsiä usein ja kehotamme myös asiakkaita huolehtimaan hyvästä käsi-, yskimis- ja aivastushygieniasta. Muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan on pidettävä 1,5 metrin turvaväli. Kaikille kassoillemme asennetaan suojapleksit, jotka suojaavat pisaratartunnoilta sekä asiakasta että myyjää.

Myymälätilojen siisteyden ja puhtauden ylläpitäminen on meille ruokakaupassa päivittäistä ja jatkuvaa työtä niin normaalioloissa kuin poikkeustilanteessakin. Koronaepidemian vuoksi olemme nyt erityisen tarkkoja ja puhdistamme monia pintoja ja välineitä entistä useammin. Paistopisteillämme tuotteet myydään valmiiksi pakattuina.

Tartunnalta suojautumiseksi riskiryhmiin kuuluvien tulisi välttää kaupassa käyntiä ja pyytää jotakuta (esimerkiksi läheistä tai naapuria) tekemään ruokaostokset puolestaan. Jos kuitenkin on pakko tulla itse, yleensä aamun ensimmäiset tunnit (1–2 tuntia) ovat kaupassa päivän muita tunteja rauhallisempia. Suosittelemme riskiryhmille kaupassa käyntiä aamulla. 

Piilota sisältö
Näytä sisältö
Onko paistopisteestä turvallista ostaa tuotteita epidemia-aikana?

Paistopisteet palvelevat edelleen. Asiakkaiden toiveesta myymme kaikki paistopisteiden tuotteet toistaiseksi valmiiksi pussitettuina.

Tämänhetkisen tiedon mukaan korona ei tartu elintarvikkeiden välityksellä. Myöskään pintojen ja ottimien välityksellä leviämistä ei pidetä merkittävänä. Paistopisteistä on siis edelleen turvallista ostaa tuotteita. Lisätietoa mm. Ruokaviraston sivulla.

Piilota sisältö
Näytä sisältö
Onko Lidlissä erityisiä kaupassakäyntiaikoja riskiryhmille?

Tartunnalta suojautumiseksi riskiryhmiin kuuluvien tulisi välttää kaupassa käyntiä ja pyytää jotakuta (esimerkiksi läheistä tai naapuria) tekemään ruokaostokset puolestaan. Jos kuitenkin on pakko tulla itse, yleensä aamun ensimmäiset tunnit (1–2 tuntia) ovat kaupassa päivän muita tunteja rauhallisempia. Suosittelemme riskiryhmille kaupassa käyntiä aamulla. Suosittelemme myös tarkistamaan, tarjoaako esimerkiksi paikallinen taksiyrittäjä kaupassakäyntipalvelua.

Piilota sisältö
Näytä sisältö
Vaikuttavatko rajojen sulkemiset tuotteiden saatavuuteen Lidlissä?

Rajojen sulkeminen ei koske tavaraliikennettä, joten lähtökohtaisesti se ei vaikuta tuotteiden saatavuuteen Lidlissä. 

Rajojen sulkemiset kuitenkin hidastavat tavarankuljetuksia jonkin verran, mikä voi aiheuttaa hetkellisiä yksittäisten tuotteiden puutteita. Yleensä korvaava tuote löytyy valikoimastamme (esimerkiksi jos yksi pasta on loppu, on toista tarjolla). Tarvittaessa etsimme tilalle muitakin korvaavia tuotteita.

Piilota sisältö
Näytä sisältö
Onko Lidlissä ostorajoituksia?

Lidlissä emme ketjuna ole toistaiseksi ottaneet käyttöön ostorajoituksia koronaviruksen vuoksi, mutta yleinen ohjeemme on, että emme myy tuotteitamme jälleenmyyntiin. Yksittäisissä myymälöissä on voitu tilapäisesti päätyä rajoittamaan myyntiä. Näin on haluttu varmistua siitä, että näitä tuotteita riittää mahdollisimman monille asiakkaille oman talouden tarpeisiin ja myymälän koko aukioloajaksi.